Powered By Blogger

Sonntag, 2. September 2018

TRANSLATION HELP: VERJUDET



Tippt man in die Suchmaschinen das Wort „verjudet“ ein, dann stellt man mit Erstaunen und Empörung fest, dass es dafür keine Treffer gibt. Dies erweckt bei dem Suchenden den falschen Eindruck, dass es das Wort gar nicht gäbe, was nicht der Wahrheit entspricht. Daran kann man erkennen, wie verjudet, sprich verlogen, mittlerweile die Onlinedienste sind. Übersetzer und Dolmetscher, die darauf angewiesen sind, verlieren Zeit und werden so in die Irre geführt, weil die semitischen Lügner mit ihrer Propagandatrommel und mit ihren dreckigen Tricks auch ihnen die Gehirnwäsche verpassen.

Um den lügenhaften zionistischen Gaunern die Wahrheit in ihr freches Maul entgegen zu schleudern, werden wir uns bemühen, in diesem Beitrag für Abhilfe zu sorgen.


If you type the word "verjudet" into the search engines, you will notice with astonishment and indignation that there are no matches for it. This gives the seeker the false impression that the word does not exist, which is not true. From this one you can see how verjudet, that is to say mendacious, false and lying are meanwhile the online services. Translators who depend on them lose time and are thus misled because the Semitic liars with their Jew's harp brainwash them. 

In order to bring the truth to the lying Zionist crooks in their cheeky mouth, we will endeavor to provide help in this article.

VERB:      verjuden | verjudete | verjudet   

to judaise sb./sth. [Br.] [often pej.]  jdn./etw. verjuden [oft pej.]
to judaize sb./sth. [often pej.]  jdn./etw. verjuden [oft pej.]

Verjudung = von Juden beherrscht; ihrem Einfluss anheimgefallen

Judaization = dominated by Jews; fell to their influence

Jew-poodle   =  Judenknecht, Judenlakai, Judenbüttel, Szabasgoj, parobek/pachołek żydowski

Seems to be a word used for someone who is thought to be a tool of the Jews. "Jew-poodle" is used in English.

meaning Jews' hireling, somebody paid by Jews.
Probably derived from the fact that Jews used to hire Gentiles (a non-Jew= Nichtjude) to do work for them on Sabbath.

# Jew-baiter = Judenbeißer (gemeint ist meist ein Judenkritiker, der von Juden als "Judenhetzer" verunglimpft wird)


Quite a lot of the apparent hits are of the sort: "We are sorry but we cannot find the word "Judenbeißer' in our dictionary."
I wish they would not do that.It wastes so much of a searcher's time, and it gives the impression that non-existent words online may in fact exist.

Jew, Jews, Hebrews, Yids,  Jidden = Jude(n), Jud    

#   Jew-ridden Media = von Juden gerittene Medien (verjudete Medien); in Deutschland alle staatlichen und  privaten staatstreuen Medien

# die Lügenpresse = the fake news media = die verlogene Judenpresse = the mendacious Jewish press = die verlogenen Judenmedien = the lying Jewish media

# the Jew-ridden US Democrats = die von Juden gerittenen US Demokraten

Niemanden in diesem verjudeten Milieu stört, wenn gelogen wird. = Nobody in this Jew-ridden business cares or disturbs when lied. 

# Und unter dem verjudeten Milieu müssen Sie nicht mehr lange leiden. = As for this Jew-ridden business you're in you won't suffer it much longer.

# „Wer Deutschland liebt, ist Antisemit.“ = „Who loves Germany, is anti-Semitic.“  Wer seine Nation liebt, muss zwangsweise Antisemit sein. = Who loves his nation, must necessarily be anti-Semitic.

# durch Juden versifft = screwed up by Jews

# beschissen durch Juden = cheat, shit on, swindle by Jew

# Jew-ridden clique = in the USA die Democrats und in Deutschland die Sozis und anderer judeobolschewistischer und kommunistischer Abschaum

# unterwandert durch Juden, von Juden infiltriert = influenced, infiltrated by Jews

White House Senior Advisers Jared Kushner (Jew) and Ivanka Trump (judaized=>convert to Judaism) are among top Trump administration officials. = Die Berater des Weißen Hauses, Jared Kushner (Jude) und Ivanka Trump (konvertierte infolge schlechter Erziehung zum Judentum), gehören zu den obersten Beamten der Trump-Administration.

# Wucher, Judenzins = an illegal practice of lending money at unreasonably high rates of interest doing by Jews and making them rich

# Zentralmafiaverband der Juden in Deutschland = Central Mafia-Association of Jews in Germany

# American Israel Public Affairs Mafia-Committee (AIPAMC) = Amerikanisch-israelischer Ausschuss für öffentliche Mafia-Angelegenheiten

# rigged = manipuliert [Wahlen, Börsenkurse etc.]

Courts and investigators in the US are concerned with the question of whether the last elections were manipulated by Russians. American elections are regularly rigged by Jews. The public enemy is not to be found outside but is located in America itself. = Gerichte und Ermittler befassen sich in den USA mit der Frage, ob die letzten Wahlen von Russen manipuliert wurden. Amerikanische Wahlen werden regelmäßig von Juden manipuliert. Der Staatsfeind ist nicht außen zu suchen sondern befindet sich in Amerika selbst.

It was Jew-rigged! = Das war von Juden manipuliert!
It was all Jew-rigged in advance. = Es war  ein von Juden abgekartetes Spiel.

# captured, rigeed, fucked up and shit on by perverted fucking and damned Jew pigs = gekapert, manipuliert und von perversen ekelhaften Judensschweinen beschissen => Eurovision  Song Contest 2018 in Lissabon



(a pig-looking and pig-behaving female Jew)


# wie ein Schwein aussehender Jude aus verjudetem Hollywood = a pig-looking Jew from judaized Hollywood

(a pig-looking and pig-behaving male Jew)

der Obergauner jüdischer Mafia und das Oberschwein der subversiven jüdischen V Kolonne in Deutschland, Europa und in der ganzen Welt = the chief crook of the Jewish mafia and the supreme pig of the subversive Jewish V Column in Germany, Europe and the whole world




# gekapert von den Juden = durch ekelhafte Juden in Beschlag genommen = seized and monopolized by disgusting Jews 

# verjudete Kirche = von den Juden unterwanderte, erstickte und strangulierte Kirche = Church infiltrated, smothered and strangled by the Jews = Kościół infiltrowany i uduszony przez Żydów

# die jüdische V Kolonne = the Jewish V column

# Jewish Mafia = Judenmafia: Ursprünglich hat sie der amerikanischen Mafia zu einer neuen Blüte verholfen; heute überall dort unterwegs, wo sich Geld in rauen Mengen auf Kosten und zum Schaden anderer scheffeln lässt. = Originally it gave the American mafia a new lease of life. Today everywhere on the road, where money can be ransacked in huge quantities at the expense and to the detriment and harm of others.


# Britische Presse nach dem EU-Gipfel in Salzburg: „Schmalspurgangster und dreckige Ratten“ der verjudeten EU „überfallen die UK“ = British press after the EU summit in Salzburg: "Euro Mobster and Dirty Rats" of the Jewified EU "attack the UK"


# "Mobster" bezeichnet insbesondere in den USA im engeren Sinne Personen, die im organisierten Verbrechen tätig und Angehörige der italoamerikanischen Cosa Nostra bzw. La Cosa Nostra oder der jüdisch-amerikanischen Kosher Nostra sind bzw. waren. = In particular, in the US, "mobster" refers to persons who are active in organized crime and are or were members of the Italian-American Cosa Nostra or La Cosa Nostra or the Jewish-American Kosher Nostra.

# PTWC - besser bekannt unter/better known under  Pacific Tsunami Juden Center (PTJC) 

# "Jüdische Allgemeine": Schmier-, Revolver-, Käse-  und Propagandablatt der Juden in Deutschland = "Jüdische Allgemeine": Jidden scandal sheet, local rag and propaganda postillion in Germany

# Antysemitismus = die Wahrheit über die Schweinerei der Juden
Antysemitism = the truth about the filth, dirthy tricks, fraud, scam, swindle and crime of the Jews

# Entjudung = die Gesamtheit aller Maßnahmen, die der Verjudung entgegen wirkt = the totality of all measures that counteract the Judaization

# Die Verjudungszahl (VZ) ist ein Fachbegriff der Soziologie und Demografie mit der der Prozentsatz der Juden in der Gesamtbevölkerung (bzw. in der lokalen Einwohnerzahl) angegeben wird. Beispielsweise betrug vor dem Krieg die Anzahl der Juden in Warschau 33 %, was bedeutet, dass 1/3 der Warschauer Bevölkerung (also jeder dritte) Juden waren, (ein Alptraum!). = The Judaization Number (JN) is a technical term of sociology and demography that indicates the percentage of Jews in the total population or local population. For example, before the war, the number of Jews in Warsaw was 33%, which means that 1/3 of the Warsaw population (i.e. every third) was Jewish - a nightmare!

# Die Erweiterte Verjudungszahl (EVZ) gibt den Prozentsatz der Juden und derjenigen Nichtjuden (sog. Gutmenschen) im Verhältnis zur Gesamtbevölkerungszahl an, wobei die Letztgenannten infolge der Judenpropaganda und jüdischen Gehirnwäsche von den Juden derart mental und in der Handlungsweise pervertiert wurden, dass sie als Teil der Judenbrut geworden sind und somit auch als Feinde und Verräter der Nation angesehen werden dürfen. = The Extended Judaization Number (EJN) gives the percentage of Jews and non-Jews (so-called do-gooders) in relation to the total population. The latter, as a result of Jewish propaganda and Jewish brainwashing, were perverted by the Jews so mentally and in action that they became part of the Jewish brood and thus could be considered as enemies and traitors of the nation.


# Die Verjudungsrate (VR) ist ein landesbezogener Fachbegriff der Politologie der besagt, welcher Prozentsatz aller relevanten politischen, wirtschaftlichen und öffentlichkeitswirksamen Entscheidungen mit der Verjudungszahl korreliert also auf das Wirken der Judenmafia zurückzuführen ist. Beispielsweise ist anzunehmen, dass die insgesamt 3 % der Juden in den USA an 80 % aller solchen Entscheidungen direkt oder indirekt beteiligt sind und somit das Land fest in ihren dreckigen Klauen und Pfoten haben - ein wahrer Alptraum und eine akute Gefahr für den Fortbestand der Freien Welt unter amerikanischer Führung! = The Rate of Judaization (JR) is a country-specific term of political science that states what percentage of all political, economic, and public relevant decisions correlate with the Judaization number (JN), and thus is due to the work of the Jewish mafia. For example, it can be assumed that the total of 3% of Jews in the US are directly or indirectly involved in 80% of all such decisions and thus have the land firmly in their filthy claws and paws - a real nightmare and an acute threat to the survival of the free World under American leadership!

# Die Verjudungskennziffer (VK) ist ein landesbezogener Fachbegriff der Soziologie und Demografie mit der die Fertilitätsrate jüdischer Teufelsbrut im Jahr angegeben wird. Sie gibt die Vorstellung an, wie viel in absoluten Zahlen und jahresbezogen von dem Ungeziefer geworfen wird. = The Judaization Key Indicator (JKI) is a country-specific technical term for sociology and demography that indicates the fertility rate of Jewish devil brood in the year. It gives the idea of how much is thrown off the vermin in absolute terms and year by year.

# Verjudungsdesaster (VD) oder Judaisierungskatastrophe (JK): Als Verjudungsdesaster werden in der Katastrophenforschung alle verheerenden Folgen  genannt, die sich katastrophal und gerade proportional im Verhältnis zu den genannten Faktoren VZEVZ, VR und VK  auf die Gesellschaft auswirken. Zu diesen Folgen gehören: Vergewaltigung der Wahrheit im großen Stil, Spaltung, Zerfall der Gesellschaft, Untergrabung und Vernichtung demokratischer Gesellschaftsordnung, Zusammenbruch rechtschaffener Justiz, Wucher und Spekulation zugunsten des jüdischen Großkapitals, Stiftung politischer Verwirrung durch Propaganda des kommunistischen Gesellschaftsentwurfs, Bürgerkrieg, Zerfall der Gesellschaft, Finanzkrisen vom globalen Maßstab, Massenunruhen, Massenmord, Verbrechen gegen die Menschlichkeit...  The Judaization Disaster (JD): Disaster research calls so the devastating consequences on society in even proportionally relation to the aforementioned factors JN, EJN, JR and JKI. These catastrophic and disastrous effects include: rape of the truth on a grand scale; division, undermining, disintegration, annihilating and collapse of democratic society, collapse of righteous justice, usury and speculation in favor of Jewish big business, creation of political confusion by propaganda of communist social draft, civil war, financial crises from the global scale, mass riots, mass murder, crimes against humanity ...


# Pamiętaj Polaku o twoim świętym patriotycznym obowiązku: Odżydzaj Naród i Ojczyznę! = Pole, erinnere dich an deine heilige patriotische Pflicht: Entjude deine Nation und dein Vaterland! = Pole, remember your holy patriotic duty: Defend yourself your country and your nation against the Jews!

# “Verjudung der Völker und aller Verhältnisse ist Tatsache, Entjudung die Aufgabe.” Eugen Dühring "Judaization of people nations and of all circumstances is a matter of fact, dejudaization the task." Eugen Dühring

# Die Gründung einer Gruppe "Juden in der AfD" Anfang Oktober ist “ein strategischer Fehler, im günstigsten Fall überflüssig wie ein Kropf und im ungünstigsten Fall handelt es sich um eine zionistische Lobbyorganisation, die den Interessen Deutschlands und der Deutschen zuwider läuft."  = The foundation of a group "Jews in the AfD" at the beginning of October is "a strategic mistake, at best useless like a goiter, and in the worst case it is a Zionist lobby organization that runs counter to the interests of Germany and the Germans." Wolfgang Gedeon

# SHALOM = Durch Juden in Beschlag genommen - haltet euch fern! = Seized by Jews. Stay away!

# Juden = Plünderer der Welt, die wie Parasiten und Heuschrecken auf Kosten anderer leben. = Plunderers of the world who live like parasites and grasshoppers at the expense of others.

# JUDas (abgeleitet von JUDe) = jemand, der für ein paar Silberlinge bereit ist, den größten, bösartigen und schändlichen Frevel zu begehen  JUDas (derived from JUDe) = someone who is ready for a few pieces of silver to commit the greatest vicious and shameful crime


# Winkeladvokat = Jüdischer Anwalt = Rechtsverdreher und Gauner = Advokat des Teufels = Lawyer of the devil = Shyster = A person, especially a lawyer, who uses unscrupulous, fraudulent, or deceptive methods in business.

# Judensau (niem. żydowska maciora) – symboliczne przedstawienie Żydów, które pojawiło się ok. XIII wieku w Niemczech i niektórych innych krajach europejskich. Jego popularność trwała przez ponad 600 lat. Wizerunek ten jest żywy do dziś i nie stracił nic na swojej aktualności. Żydzi portretowani byli najczęściej w obscenicznych kontaktach z nieczystymi (w judaizmie) zwierzętami, takimi jak świnie, sowy, reprezentującymi diabła. Wizerunki takie pojawiały się w katedrach i kościołach na sklepieniach, kolumnach, a nawet przyborach kuchennych, akwafortach, itp. Rzeźby przedstawiające Judensau znajdują się w niektórych kościołach (m.in. w archikatedrze gnieźnieńskiej) do dziś:
Aarschot (Kościół Notre Dame) 
Bazylea (katedra)
Brandenburg an der Havel (katedra)
Cadolzburg
Colmar (katedra św. Marcina)
Eberswalde
Erfurt (katedra)
Heilsbronn (katedra)
Kolonia (katedra)
Lemgo (St Marien)
Magdeburg (katedra)
Metz (katedra)
Norymberga (kościół św. Sebaldusa)
Ratyzbona (katedra)
Remagen (brama)
Uppsala (katedra)
Wiener Neustadt
Wimpfen (kościół św. Piotra)
Wittenberga (kościół)
Xanten (katedra)
Zerbst/Anhalt (kościół św. Mikołaja)

Judensau jest przykładem krytyki antysemickiej używanej w celu napiętnowania podstępnych, mafijnych, zakamuflowanych, wrogich, subwersywnych i wywrotowych machinacji Żydów na szkodę narodów Wolnego Świata. W języku hiszpańskim marrano oznacza "schrystianizowany Żyd", ale także „świnia” i „brudny”.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Judensau

Die Tiermetapher „Judensau“ bezeichnet ein im Hochmittelalter entstandenes häufiges Bildmotiv der antijudaistischen christlichen Kunst. Es sollte Juden anprangern und ausgrenzen. Spottbilder mit dem Judensaumotiv sind seit dem frühen 13. Jahrhundert belegt und auf Steinreliefs und Skulpturen an etwa 30 Kirchen und anderen Gebäuden vor allem in Deutschland bis heute zu sehen. Seit dem 15. Jahrhundert erscheint das Motiv auch als Typenkarikatur in Flugschriften und anderen Druckerzeugnissen, seit dem 19. Jahrhundert auch als antisemitische Karikatur. Spätestens seit den 1830er Jahren sind die Schimpfwörter „Judensau“ und „Judenschwein“, seit den 1880er Jahren auch „Saujude“ in deutschsprachiger Literatur belegt.
https://de.wikipedia.org/wiki/Judensau

A Judensau (German for "Jews' sow") is a folk art image of Jews in obscene contact with a large sow (female pig), which in Judaism is an unclean animal, that appeared during the 13th century in Germany and some other European countries; its popularity lasted for over 600 years. The image appears in the Middle Ages, mostly in carvings on church or cathedral walls, often outside where it could be seen from the street (for example at Wittenberg and Regensburg), but also in other forms. The earliest appearance seems to be on the underside of a wooden choir-stall seat in Cologne Cathedral, dating to about 1210. The earliest example in stone dates to ca. 1230 and is located in the cloister of the cathedral at Brandenburg. In about 1470 the image appeared in woodcut form, and thereafter was often copied in popular prints, often with antisemitic commentary. A wall painting on the bridge tower of Frankfurt am Main, constructed between 1475 and 1507 near the gateway to the Jewish ghetto and demolished in 1801, was an especially notorious example.

"Here on our church in Wittenberg a sow is sculpted in stone. Young pigs and Jews lie suckling under her. Behind the sow a rabbi is bent over the sow, lifting up her right leg, holding her tail high and looking intensely under her tail and into her Talmud, as though he were reading something acute or extraordinary, which is certainly where they get their Shemhamphoras."

Vom Schem Hamphoras, was a book written by German Reformation leader Martin Luther in 1543, in which he equated Jews with the Devil and described them in vile language. Schem Hamphoras is the Hebrew rabbinic name for the ineffable name of God, the tetragrammaton. Luther's use of the term was in itself a taunt and insult to Jewish sensitivities. He wrote the 125-page text "On the Jews and Their Lies" several months.

In Hamphoras (pp. 34-35) he wrote:

"Here in Wittenberg, in our parish church, there is a sow carved into the stone under which lie young pigs and Jews who are sucking; behind the sow stands a rabbi who is lifting up the right leg of the sow, raises behind the sow, bows down and looks with great effort into the Talmud under the sow, as if he wanted to read and see something most difficult and exceptional; no doubt they gained their Shem Hamphoras from that place..." 

Luther argued that the Jews were no longer the chosen people but "the devil's people". An English translation of Vom Schem Hamphoras was first published in 1992 as part of The Jew In Christian Theology by Gerhard Falk. Historians have noted Luther's writings contributed to antisemitism within the German provinces during his era. Whether or not Luther's writings were a leading force for antisemitism in Europe over the past 500 years is currently being debated by historians.


# Żydokomuna = Jew-communism


Żydokomuna


From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigationJump to search
Żydokomuna ([ʐɨdɔkɔˈmuna], (Polish for "Jew-communism"; related to "Jewish Bolshevism")[1][2] is a pejorative antisemitic stereotype[3][4] suggesting that most Jews collaborated with the Soviet Union in importing communism into Poland or that there was an exclusively Jewish conspiracy to do so.[5][6] Some Poles saw communism as part of a wider Jewish-led conspiracy to seize power,[7] despite Soviet leader Joseph Stalin's antisemitism and other communists' view of religious, bourgeois, and Zionist Jews as enemies of communism.[8]
The stereotype of Żydokomuna originated as anti-communist propaganda at the time of the Polish-Soviet War (1919–21) and continued through the interwar period, despite only 2-7% of Polish Jews having voted for the Communist Party and its fronts, while most Polish Jews supported the Piłsudski government.[9] After Piłsudski died in 1935, rising state antisemitism attracted secular, non-Zionist Polish Jews to a Soviet alternative; in the 1939-1941 Soviet annexation of eastern Poland, the stereotype was reinforced when Moscow initially put local Polish Jewish communists in positions of authority before replacing them with their own officials.[10]
The "Jew-communism" stereotype endured in postwar Poland (1944–56)[11] because Polish anti-communists saw Poland's Soviet-controlled communist government as the fruition of prewar communist anti-Polish agitation and associated it with the Soviets' appointment of Jews to positions of responsibility in the Polish government.[12][13] The stereotype was again reinforced by the prominent role of a small number of Jews in Poland's Stalinist regime: 37.1% of postwar Poland's Security Office and communist authorities were of Jewish origin, a group that was less than 0.1% of the total Polish Jewish population. It was described in intelligence reports as very loyal to the Soviets.[11] Some Polish historians have questioned the loyalty of Jews who returned to Poland from the USSR after the Soviet takeover of Poland, raising concern about potential revival of the Żydokomuna concept.[14]

Prelude[edit]

According to some sources, the concept of a Jewish conspiracy threatening Polish social order dates in print to the pamphlet Rok 3333 czyli sen niesłychany (The Year 3333, or the Incredible Dream) by Polish Enlightenment author and political activist Julian Ursyn Niemcewicz, written in 1817 and published posthumously in 1858. Called "the first Polish work to develop on a large scale the concept of an organized Jewish conspiracy directly threatening the existing social structure,"[15][16][17] it describes a Warsaw of the future renamed Moszkopolis after its Jewish ruler.[17] (See "Judeopolonia" article for more.)
At the end of the 19th century, Roman Dmowski's National Democratic party characterized Poland's Jews and other opponents of Dmowski's party as internal enemies who were behind international conspiracies inimical to Poland and who were agents of disorder, disruption and socialism.[18][19] Historian Antony Polonsky writes that before World War I "The National Democrats brought to Poland a new and dangerous ideological fanaticism, dividing society into 'friends' and 'enemies' and resorting constantly to conspiratorial theories ("Jewish-Masonic plot"; "Żydokomuna"—"Jew-communism") to explain Poland's difficulties."[20] Meanwhile, some Jews played into National Democratic rhetoric by their participation in exclusively Jewish organizations such as the Bund and the Zionist movement,[18] even as other Jews zealously participated in institutions such as the Polish Army and Józef Piłsudski's ideologically multicultural Sanation regime.

Origin[edit]


Polish Polish-Soviet-War (1920–21) poster—"Jewish Paws Again? No, never!"—aimed against Poland's Jewish citizens in Poland's eastern borderlands
The term Żydokomuna originated in connection with the Russian Bolshevik Revolution and targeted Jewish communists during the Polish–Soviet War. The emergence of the Soviet state was seen by many Poles as Russian imperialism in a new guise.[17] The visibility of Jews in both the Soviet leadership and in the Polish Communist Party further heightened such fears.[17] In some circles, Żydokomuna came to be seen as a prominent antisemitic stereotype[21] expressing political paranoia.[17]
Accusations of Żydokomuna accompanied the incidents of anti-Jewish violence in Poland during Polish–Soviet War of 1920, legitimized as self-defense against a people who were oppressors of the Polish nation. Some soldiers and officers in the Polish eastern territories shared the conviction that Jews were enemies of the Polish nation-state and were collaborators with Poland's enemies. Some of these troops treated all Jews as Bolsheviks. According to some sources, anticommunist sentiment was implicated in anti-Jewish violence and killings in a number of towns, including the Pinsk massacre, in which 35 Jews, taken as hostages, were murdered, and the Lwów pogrom during the Polish–Ukrainian War, in which 72 Jews were killed. Occasional instances of Jewish support for Bolshevism during the Polish–Soviet Warserved to heighten anti-Jewish sentiment.[22][23]
The concept of Żydokomuna was widely illustrated in Polish interwar politics, including publications by the National Democrats[24] and the Catholic Church that expressed anti-Jewish views.[25][26][27] During World War II, the term Żydokomuna was made to resemble the Jewish-Bolshevism rhetoric of Nazi Germany, wartime Romania[28] and other war-torn countries of Central and Eastern Europe.[29]

Interbellum[edit]


"The Bolsheviks Are Coming!" 1920 Polish propaganda poster
The National Democrats (Endeks) emerged from the 1930 Polish elections to Sejm as the main opposition party to the Piłsudskigovernment. Piłsudski had a liberal attitude towards minorities, and was respected by much of the Polish Jewish minority.[30] In the midst of the Great Depression and in a climate of widespread nationalist and antisemitic sentiment, the Endeks expressed anti-Jewish sentiment to show their dissatisfaction with the government. The Endeks called for reducing the numbers of Jews in the country and for an economic boycott (launched in 1931); subsequently, outbreaks of violence occurred against Jews, particularly at universities. Following the death of Piłsudski in 1935, the Endeks moved towards seizing power in Poland, and began to focus more fully on the Jews. While there was a limited audience for Endek rhetoric, it was supplemented by the much larger circulation enjoyed by Catholic Church publications, which increasingly referred to the communist threat and the alleged "Godlessness" of the Jews. One such Church publication, the newspaper Samoobrona Narodu ("Self-Defense of the Nation," which meant defense against Jews), had a circulation of over one million.[31]
In the period between the two world wars, Żydokomuna sentiment grew concurrently in Poland with the notion of the "criminal Jew."[32]Statistics from the 1920s had indicated a Jewish crime rate that was well below the percentage of Jews in the population. However, a subsequent reclassification of how crime was recorded—which now included minor offenses—succeeded in reversing the trend, and Jewish criminal statistics showed an increase relative to the Jewish population by the 1930s. These statistics were seen by some Poles, particularly within the right-wing press, to confirm the image of the "criminal Jew"; additionally, political crimes by Jews were more closely scrutinized, enhancing fears of a criminal Żydokomuna.[32]
Another important factor was the dominance of Jews in the leadership of the Communist Party of Poland (KPP). According to multiple sources, Jews were well represented in the Polish Communist Party.[26][33] Notably, the party had strong Jewish representation at higher levels. Out of fifteen leaders of the KPP central administration in 1936, eight were Jews. Jews constituted 53% of the "active members" of the KPP, 75% of its "publication apparatus," 90% of the "international department for help to revolutionaries" and 100% of the "technical apparatus" of the Home Secretariat. In Polish court proceedings against communists between 1927 and 1936, 90% of the accused were Jews. In terms of membership, before its dissolution in 1938, 25% of KPP members were Jews; most urban KPP members were Jews—a substantial number, given an 8.7% Jewish minority in prewar Poland.[34] Some historians, including Joseph Marcus, qualify these statistics, alleging that the KPP should not be considered a "Jewish party," as it was in fact in opposition to traditional Jewish economic and national interests.[35] The Jews supporting KPP saw themselves as international communists and rejected much of the Jewish culture and tradition.[36] Nonetheless, the KPP, along with the Polish Socialist Party, was notable for its decisive stand against antisemitism.[37] According to Jaff Schatz's summary of Jewish participation in the prewar Polish communist movement:
Throughout the whole interwar period, Jews constituted a very important segment of the Communist movement. According to Polish sources and to Western estimates, the proportion of Jews in the KPP [the Communist Party of Poland] was never lower than 22 percent. In the larger cities, the percentage of Jews in the KPP often exceeded 50 percent and in smaller cities, frequently over 60 percent. Given this background, a respondent's statement that "in small cities like ours, almost all Communists were Jews," does not appear to be a gross exaggeration.[38]
According to some bodies of research, voting patterns in Poland's parliamentary elections in the 1920s revealed that Jewish support for the communists was proportionally less than their representation in the total population.[39] In this view, most support for Poland's communist and pro-Soviet parties came not from Jews, but rather from Ukrainian and Orthodox Belarusian voters,[39] though some of these may have been of Jewish ancestry. Schatz notes that even if post-war claims by Jewish communists that 40% of the 266,528 communist votes on several lists of front organizations at the 1928 Sejm election came from the Jewish community were true (a claim that one source describes as "almost certainly an exaggeration"),[40] this would amount to no more than 5% of Jewish votes for the communists, indicating the Jewish population at large was "far from sympathetic to communism."[34][41] "Even if Jews were prominent in the Communist Party leadership, this prominence did not translate into support at the mass level" wrote Jeffrey Kopstein and Jason Wittenberg, who analyzed the communist vote in interwar Poland. Only 7% of Jewish voters supported communists at the polls in 1928, while 93% of them supported non-communists (with 49% voting for Piłsudski). The pro-Soviet communist party received most of its support from Belarusians whose separatism was backed by the Soviet Union. In Łwów, the CPP received 4% of the vote (of which 35% was Jewish), in Warsaw 14% (33% Jewish), and in Wilno 0.02% (36% Jewish). However, in terms of overall numbers, CPP was "the Jews' least favorite political grouping" during the 1928 elections.[7] It was the disproportionately large representation of Jews in the communist leadership that led to Żydokomuna sentiment being widely expressed in contemporary Polish politics.[42]

Invasion of Poland and the Soviet occupation zone[edit]

Following the 1939 Soviet invasion of Poland, resulting in the partition of Polish territory between Nazi Germany and the Soviet Union (USSR), Jewish communities in eastern Poland welcomed with some relief the Soviet occupation, which they saw as a "lesser of two evils" than openly antisemitic Nazi Germany.[43][44][45][46] The image of Jews among the Belorussian and Ukrainian minorities waving red flags to welcome Soviet troops had great symbolic meaning in Polish memory of the period.[47] Jan T. Gross noted that "there were proportionately more communist sympathizers among Jews than among any other nationality in the local population".[46]Secular and non-Zionist young Jews joined or organized communist militias, others organized a new, communist, temporary self-government.[45] Such militias often disarmed and arrested Polish soldiers, policemen and other authority figures; often, Poles and the Polish states were mocked.[45] In the days and weeks following the events of September 1939, the Soviets engaged in a harsh policy of Sovietization. Polish schools and other institutions were closed, Poles were dismissed from jobs of authority, often arrested and deported, and replaced with non-Polish personnel.[48][49][50][51] At the same time, 100,000 Jewish Poles fought to defend Poland against the Nazi-Soviet invasion, while at least 434 Polish Jews who had been awarded officer rank by the Polish Army were murdered by the Soviets in the Katyn Massacrebecause of their loyalty to Poland.[52]
Many Poles resented their change of fortunes because, before the war, Poles had a privileged position compared to other ethnic groups of the Second Republic. Then, in the space of a few days, Jews and other minorities from within Poland (mainly Ukrainians and Belorussians) occupied newly vacant positions in the Soviet occupation government and administration—such as teachers, civil servants and engineers—positions that some claimed they had trouble achieving under the Polish government.[53][54] What to the majority of Poles was occupation and betrayal was, to some Jews—especially Polish communists of Jewish descent who emerged from the underground—an opportunity for revolution and retribution. There were even some extreme cases of Jewish participation in massacres of ethnic Poles such as Massacre of Brzostowica Mała.[54][55]
Such events implanted in the Polish collective memory the image of Jewish crowds greeting the invading Red Army as liberators, and willing collaborators,[45] further strengthening Żydokomuna sentiment that held Jews responsible for collaboration with the Soviet authorities in importing communism into divided Poland.[54][56][57]After the German invasion of the Soviet Union in 1941, widespread notion of Judeo-Communism, combined with the German Nazi encouragement for expression of antisemitic attitudes, may have been a principal cause of massacres of Jews by gentile Poles in Poland's northeastern Łomża province in the summer of 1941, including the massacre at Jedwabne according to Joanna B. Michlic.[58]
Though some Jews had initially benefited from the effects of the Soviet invasion, this occupation soon began to strike at the Jewish population as well; independent Jewish organizations were abolished and Jewish activists were arrested. Hundreds of thousands of Jews who had fled to the Soviet sector were given a choice of Soviet citizenship or returning to the German occupied zone. The majority chose the latter, and instead found themselves deported to the Soviet Union, where, ironically, 300,000 would escape the Holocaust.[54][59] While there was Polish Jewish representation in the London-based Polish government in exile, relations between the Jews in Poland and Polish resistance in occupied Poland were strained, and Jewish armed groups had difficulty joining the official Polish resistance umbrella organization, the Home Army (in Polish, Armia Krajowa or AK).[60][61] Some Jewish groups (such as the Bielski partisans) robbed local Polish peasants for food, also performing massacres and crimes like Naliboki massacre in 1943 ; in turn, the Polish underground often labeled those armed Jewish groups as "bandits" and "robbers."[62] Jewish partisans instead more often joined the Armia Ludowa of the communist Polish Workers' Party[62][63] and Soviet guerrilla groups, which increasingly clashed with Polish guerillas, contributing to yet another perception of Jews working with the Soviets against the Poles.[54]

Communist takeover of Poland in the aftermath of World War II[edit]

The Soviet-backed communist government was as harsh towards non-communist Jewish cultural, political and social institutions as they were towards Polish, banning all alternative parties.[64][65] Thousands of Jews returned from exile in the Soviet Union, but as their number decreased with legalized aliyah to Israel, the PZPR members formed a much larger percentage of the remaining Jewish population. Among them were a number of Jewish communists who played a highly visible role in the unpopular communist government and its security apparatus.[66]
Hilary Minc, the third in command in Bolesław Bierut's political triumvirate of Stalinist leaders,[67] became the Deputy Prime Minister, Minister of Industry, Industry and Commerce, and the Economic Affairs. He was personally assigned by Stalin first to Industry and than to Transportation ministries of Poland.[68] His wife, Julia, became the Editor-in-Chief of the monopolized Polish Press Agency. Minister Jakub Berman – Stalin's right hand in Poland until 1953 – held the Political propaganda and Ideology portfolios. He was responsible for the largest and most notorious secret police in the history of the People's Republic of Poland, the Ministry of Public Security(UB), employing 33,200 permanent security officers, one for every 800 Polish citizens.[67]
The new government's hostility to the wartime Polish Government in Exile and its World War II underground resistance – accused by the media of being nationalist, reactionary and antisemitic, and persecuted by Berman – further strengthened Żydokomuna sentiment to the point where in the popular consciousness Jewish Bolshevism was seen as having conquered Poland.[66] It was in this context, reinforced by the immediate post-war lawlessness, that Poland experienced an unprecedented wave of anti-Jewish violence (of which most notable was the Kielce pogrom).[69]
The Polish-American historian Marek Jan Chodakiewicz stressed that after the Soviet takeover of Poland in 1945 violence had developed amid postwar retribution and counter-retribution, exacerbated by the breakdown of law and order and a Polish anti-Communist insurgency.[70] According to Chodakiewicz, some Jewish "avengers" endeavored to extract justice from the Poles who harmed Jews during the War and in some cases Jews attempted to reclaim property confiscated by the Nazis. These phenomena further reinforced Żydokomuna sentiment. Chodakiewicz noted that after World War II, the Jews were not only victims, but also aggressors. He describes cases in which Jews cooperated with the Polish secret police, denouncing Poles and members of the Home Army. Chodakiewicz noted that some 3,500 to 6,500 Poles died in late 1940s because of Jewish denunciations or were killed by Jews themselves.[71] Encouraged by their Soviet advisors, many Jewish functionaries and government officials adopted new Polish-sounding names hoping to find less acrimony among their adversaries. "This practice often backfired and led to widespread speculation about 'hidden Jews' for decades to come."[72]
The combination of the effects of the Holocaust and postwar antisemitism led to a dramatic mass emigration of Polish Jewry in the immediate postwar years. Of the estimated 240,000 Jews in Poland in 1946 (of whom 136,000 were refugees from the Soviet Union, most on their way to the West), only 90,000 remained a year later.[73][74] The surviving Jews of Poland found themselves victims of the explosive postwar political situation. The image of the Jew as a threatening outsider took on a new form as antisemitism was now linked to the imposition of communist rule in Poland, including rumors of massive collaboration of Jews with the unpopular new regime and the Soviet Union. Of the fewer than 80,000 Jews who remained in Poland, many had political reasons for doing so. Consequently, – as noted by historian Michael C. Steinlauf – "their group profile ever more closely resembled the Żydokomuna."[75][76] Regarding this period, Andre Gerrits wrote in his study of Żydokomuna, that even though for the first time in history they had entered the top echelons of power in considerable numbers, "The first post-war decade was a mixed experience for the Jews of East Central Europe. The new communist order offered unprecedented opportunities as well as unforeseen dangers."[77]

Stalinist abuses[edit]

During Stalinism, the preferred Soviet policy was to keep sensitive posts in the hands of non-Poles. As a result, "all or nearly all of the directors (of the widely despised Ministry of Public Security of Poland) were Jewish" as noted by Polish journalist Teresa Torańska among others.[78][79] A recent study by the Polish Institute of National Remembrance showed that out of 450 people in director positions in the Ministry between 1944 and 1954, 167 (37.1%) were of Jewish ethnicity, while Jews made up only 1% of the post-war Polish population.[36] While Jews were overrepresented in various Polish communist organizations, including the security apparatus, relative to their percentage of the general population, the vast majority of Jews did not participate in the Stalinist apparatus, and indeed most were not supportive of communism.[54] Krzysztof Szwagrzyk has quoted Jan T. Gross, who argued that many Jews who worked for the communist party cut their ties with their culture – Jewish, Polish or Russian – and tried to represent the interests of international communism only, or at least that of the local communist government.[36]
It is difficult to assess when the Polish Jews who had volunteered to serve or remain in the postwar communist security forces began to realize, however, what Soviet Jews had realized earlier, that under Stalin, as Arkady Vaksberg put it: "if someone named Rabinovich was in charge of a mass execution, he was perceived not simply as a Cheka boss but as a Jew..." [80]
Among the notable Jewish officials of the Polish secret police and security services were Minister Jakub Berman, Joseph Stalin's right hand in the PRL; Vice-minister Roman Romkowski (head of MBP), Dir. Julia Brystiger (5th Dept.), Dir. Anatol Fejgin (10th Dept. or the notorious Special Bureau), deputy Dir. Józef Światło (10th Dept.), Col. Józef Różański among others. Światło – "a torture master" – defected to the West in 1953,[80] while Romkowski and Różański would find themselves among the Jewish scapegoats for Polish Stalinism in the political upheavals following Stalin's death, both sentenced to 15 years in prison on 11 November 1957 for gross violations of human rights law and abuse of power, but released 1964.[80][81][82]
In 1956, over 9,000 socialist and populist politicians were released from prison.[83] A few Jewish functionaries of the security forces were brought to court in the process of de-Stalinization. According to Heather Laskey, it was not a coincidence that the high ranking Stalinist security officers put on trial by Gomułka were Jews.[84]Władysław Gomułka was captured by Światło, imprisoned by Romkowski in 1951 and interrogated by both, him and Fejgin. Gomułka escaped physical torture only as a close associate of Joseph Stalin,[85] and was released three years later.[86] According to some sources, the categorization of the security forces as a Jewish institution—as disseminated in the post-war anticommunist press at various times—was rooted in Żydokomuna: the belief that the secret police was predominantly Jewish became one of the factors contributing to the post-war view of Jews as agents of the security forces.[87]
The Żydokomuna sentiment reappeared at times of severe political and socioeconomic crises in Stalinist Poland. After the death of Polish United Workers' Party leader Bolesław Bierut in 1956, a de-Stalinization and a subsequent battle among rival factions looked to lay blame for the excesses of the Stalin era. According to L.W. Gluchowski: "Poland’s communists had grown accustomed to placing the burden of their own failures to gain sufficient legitimacy among the Polish population during the entire communist period on the shoulders of Jews in the party."[80] (See: above.) As described in one historical account, the party hardline Natolin faction "used anti-Semitism as a political weapon and found an echo both in the party apparatus and in society at large, where traditional stereotypes of an insidious Jewish cobweb of political influence and economic gain resurfaced, but now in the context of 'Judeo-communism,' the Żydokomuna."[88] "Natolin" leader Zenon Nowak entered the concept of "Judeo-Stalinization" and placed the blame for the party's failures, errors and repression on "the Jewish apparatchiks." Documents from this period chronicle antisemitic attitudes within Polish society, including beatings of Jews, loss of employment, and persecution. These outbursts of antisemitic sentiment from both Polish society and within the rank and file of the ruling party spurred the exodus of some 40,000 Polish Jews between 1956 and 1958.[89][90]

1968 expulsions[edit]

Żydokomuna sentiment was reignited by Polish state propaganda as part of the 1968 Polish political crisis. Political turmoil of the late 1960s—exemplified in the West by increasingly violent protests against the Vietnam War—was closely associated in Poland with the events of the Prague Spring which began on 5 January 1968, raising hopes of democratic reforms among the intelligentsia. The crisis culminated in the Warsaw Pact invasion of Czechoslovakia on 20 August 1968.[91][92] The repressive government of Władysław Gomułka responded to student protests and strike actions across Poland (Warsaw, Kraków) with mass arrests, and by launching an anti-Zionist campaign within the communist party on the initiative of Interior Minister Mieczysław Moczar (aka Mikołaj Diomko, known for his xenophobic and antisemitic attitude).[93] The officials of Jewish descent were blamed "for a major part, if not all, of the crimes and horrors of the Stalinist period."[94]
The campaign, which began in 1967, was a well-guided response to the Six-Day War and the subsequent break-off by the Soviets of all diplomatic relations with Israel. Polish factory workers were forced to publicly denounce Zionism. As the interior minister Mieczysław Moczar's nationalist "Partisan" faction became increasingly influential in the communist party, infighting within the Polish communist party led one faction to again make scapegoats of the remaining Polish Jews, attempting to redirect public anger at them. After Israel's victory in the war, the Polish government, following the Soviet lead, launched an antisemitic campaign under the guise of "anti-Zionism," with both Moczar's and Party Secretary Władysław Gomułka's factions playing leading roles. However, the campaign did not resonate with the general public, because most Poles saw similarities between Israel's fight for survival and Poland's past struggles for independence. Many Poles felt pride in the success of the Israeli military, which was dominated by Polish Jews. The slogan, "Our Jews beat the Soviet Arabs"[95] was very popular among the Poles, but contrary to the desire of the communist government.[96]
The government's antisemitic policy yielded more successes the next year. In March 1968, a wave of unrest among students and intellectuals, unrelated to the Arab-Israeli War, swept Poland (the events became known as the March 1968 events). The campaign served multiple purposes, most notably the suppression of protests, which were branded as inspired by a "fifth column" of Zionists; it was also used as a tactic in a political struggle between Gomułka and Moczar, both of whom played the Jewish card in a nationalist appeal.[94][97][98] The campaign resulted in an actual expulsion from Poland in two years, of thousands of Jewish professionals, party officials and state security functionaries. Ironically, the Moczar's faction failed to topple Gomułka with their propaganda efforts.[99]
As historian Dariusz Stola notes, the anti-Jewish campaign combined century-old conspiracy theories, recycled antisemitic claims and classic communist propaganda. Regarding the tailoring of the Żydokomuna sentiment to communist Poland, Stola suggested:
Paradoxically, probably the most powerful slogan of the communist propaganda in March was the accusation that the Jews were zealous communists. They were blamed for a major part, if not all, of the crimes and horrors of the Stalinist period. The myth of Judeo-Bolshevism had been well known in Poland since the Russian revolution and the Polish-Bolshevik war of 1920, yet its 1968 model deserves interest as a tool of communist propaganda. This accusation exploited and developed the popular stereotype of Jewish communism to purify communism: the Jews were the dark side of communism; what was wrong in communism was due to them.[94]
The communist elites used the "Jews as Zionists" allegations to push for a purge of Jews from scientific and cultural institutions, publishing houses, and national television and radio stations.[100] Ultimately, the communist government sponsored an antisemitic campaign that resulted in most remaining Jews being forced to leave Poland.[101] Moczar's "Partisan" faction promulgated an ideology that has been described as an "eerie reincarnation" of the views of the pre-World War II National Democracy Party, and even at times exploiting Żydokomuna sentiment.[102]
Stola also notes that one of the effects of the 1968 antisemitic campaign was to thoroughly discredit the communist government in the eyes of the public. As a result, when the concept of the Jew as a "threatening other" was employed in the 1970s and 1980s in Poland by the communist government in its attacks on the political opposition, including the Solidarity trade-union movement and the Workers' Defence Committee (Komitet Obrony Robotników, or KOR), it was completely unsuccessful.[94]

Historiography[edit]

Historiography of Żydokomuna remains controversial.[103] Works such as those by Jan T. Gross have polarized debate over anti-Jewish violence in Poland, with Gross and his supporters characterizing Żydokomuna as an antisemitic cliché while to some of his critics general and widespread Polish Jewish collaboration with communism is a fact of history.[104] According to Gross's supporters, the strength of the Żydokomuna belief stemmed from age-old Polish fears of Russia and from anti-communist and antisemitic attitudes. Schatz writes that "because antisemitism was one of the main forces that drew Jews to the Communist movement, Żydokomuna meant turning the effects of antisemitism into a cause of its further increase."[105][106] Żydokomuna boosted antisemitism by amplifying ideas about an alleged "Jewish world conspiracy."[2] According to this thinking, Bolshevism and communism became "the modern means to the long-attempted Jewish political conquest of Poland; the Żydokomuna conspirators would finally succeed in establishing a 'Judeo-Polonia.'"[107] Subscribers to this theory maintain that there was a strong tradition of antisemitism which provided a base for Żydokomuna to feed upon.[2][15][16][17][108] These sources claim that many Poles likely exaggerated Jewish participation in the Soviet occupation because a Jewish presence in the government apparatus was a novel phenomenon in pre-war Poland.[5] Critics of these sources, such as Niall Ferguson, claim that much of the anti-Jewish sentiment was justified due to the disproportionate influence of Jewish communists in carrying out Soviet policies. According to Ferguson, "The entire Polish population adopted a negative attitude towards the Jews because of their blatant cooperation with the Bolsheviks and their hostility against non-Jews."[109]
Historian Omer Bartov has written that "recent writings and pronouncements seem to indicate that the myth of the Żydokomuna (Jews as communists) has not gone away" as evidenced by the writings of younger Polish scholars such as Marek Chodakiewicz, contending Jewish disloyalty to Poland during the Soviet occupation.[14]Historians Joanna B. Michlic and Laurence Weinbaum charge that post-1989 Polish historiography has seen a revival of "an ethnonationalist historical approach".[104][110] According to Michlic, among some Polish historians, "[myth of żydokomuna] served the purpose of rationalizing and explaining the participation of ethnic Poles in killing their Jewish neighbors and, thus, in minimizing the criminal nature of the murder."[104][111]

# Jewish Bolshevism = Judeobolschewism

Jewish Bolshevism

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigationJump to search
In 1917, after the October revolution, the catchword was the title of the pamphlet, The Jewish Bolshevism, which featured in the racist propaganda of the anti-communist White movement forces during the Russian Civil War (1918–22). The Nazi Party in Germany and the German-American Bund in the United States propagated the anti-Semitic theory to their followers, sympathisers, and fellow travellers during the 1930s.[2][3][4][5]Jewish Bolshevism, also Judeo–Bolshevism, is an anti-communist and antisemitic canard, which alleges that the Jewswere the originators of the Russian Revolution in 1917 and that they held the primary power among the Bolsheviks. Similarly, the conspiracy theory of Jewish Communism implies that Jews have dominated the Communist movements in the world, and is related to The Zionist Occupation Government conspiracy theory (ZOG), which asserts that Jews control world politics.[1]
The expressions Jewish Bolshevism, Jewish Communism, and the ZOG conspiracy are used as far-right catchwords for the false assertions that Communism is a Jewish conspiracy. In Poland, "Judeo-Bolshevism", known as "Żydokomuna", was an antisemitic stereotype.[6]

Origins


White movement propaganda poster from the Russian Civil War era (1919), a caricature of Leon Trotsky, who was viewed as a symbol of Jewish Bolshevism.[7]
The conflation of Jews and revolution emerged in the atmosphere of destruction of Russia during World War I. When the revolutions of 1917 crippled Russia's war effort, conspiracy theories developed far from Berlin and Petrograd. Many Britons for example, ascribed the Russian Revolution to an "apparent conjunction of Bolsheviks, Germans and Jews."[8]
The worldwide spread of the concept in the 1920s is associated with the publication and circulation of The Protocols of the Elders of Zion, a fraudulent document that purported to describe a secret Jewish conspiracy aimed at world domination. The expression made an issue out of the Jewishness of some leading Bolsheviks (such as Leon Trotsky) during and after the October Revolution. Daniel Pipes said that "primarily through the Protocols of the Elders of Zion, the Whites spread these charges to an international audience."[9] James Webb wrote that it is rare to find an antisemitic source after 1917 that "does not stand in debt to the White Russian analysis of the Revolution."[10]

Jewish involvement in Russian Communism

Antisemitism in the Russian Empire existed both culturally and institutionally. The Jews were restricted to live within the Pale of Settlement,[11] and suffered pogroms.[12][13] Between 1881 and 1920, more than two million Jews left Russia.[14]
As a result, many Jews supported gradual or revolutionary changes within the Russian Empire. Those movements ranged from the far left (Jewish Anarchism,[15] BundistsBolsheviksMensheviks[16]) to moderate left (Trudoviks[17]) and constitutionalist (Constitutional Democrats[18]) parties. On the eve of the February Revolution in 1917, of about 23,000 members of the Bolshevik party, 364 (about 1.6%) were known to be ethnic Jews.[14] According to the 1922 Bolshevik party census, there were 19,564 Jewish Bolsheviks, comprising 5.21% of the total, and in the 1920s of the 417 members of the Central Executive Committee, the party Central Committee, the Presidium of the Executive of the Soviets of the USSR and the Russian Republic, the People's Commissars, 6% were ethnic Jews.[19] Between 1936 and 1940, during the Great PurgeYezhovshchina and after the rapprochement with Nazi Germany, Stalin had largely eliminated Jews from senior party, government, diplomatic, security and military positions.[20]
Some scholars have grossly exaggerated Jewish presence in the Soviet Communist Party. For example, British journalist David Aaronovitch quotes Alfred Jensen as saying that in the 1920s "75 per cent of the leading Bolsheviks" were "of Jewish origin".[better source needed] According to Aaronovitch, "a cursory examination of membership of the top committees shows this figure to be an absurd exaggeration".[21]

Nazi Germany

Walter Laqueur traces the Jewish-Bolshevik conspiracy theory to Nazi ideologue Alfred Rosenberg, for whom Bolshevism was "the revolt of the Jewish, Slavic and Mongolian races against the German (Aryan) element in Russia". Germans, according to Rosenberg, had been responsible for Russia's historic achievements and had been sidelined by the Bolsheviks, who did not represent the interests of the Russian people, but instead those of its ethnic Jewish and Chinese population.[22]
Michael Kellogg in his Ph.D. thesis argues that the racist ideology of Nazis was to a significant extent influenced by White emigres in Germany, many of whom, while being former subjects of the Russian Empire, were of non-Russian descent: ethnic Germans, residents of Baltic lands, including Baltic Germans, and Ukrainians. Of particular role was their Aufbau organization (Aufbau: Wirtschafts-politische Vereinigung für den Osten (Reconstruction: Economic-Political Organization for the East). For example, its leader was instrumental in making the Protocols of The Elders of Zion available in German language. He argues that early Hitler was rather philosemitic, and became rabidly anti-Semitic since 1919 under the influence of the White emigre convictions about the conspiracy of the Jews, an unseen unity from financial capitalists to Bolsheviks, to conquer the world.[23] Therefore, his conclusion is that White emigrees were at the source of the Nazist concept of Jewish Bolshevism. Annemarie Sammartino argues that this view is contestable. While there is no doubt that White emigres were instrumental in reinforcing the idea of 'Jewish Bolshevism' among Nazis, the concept is also found in many German early post–World War I documents. Also, Germany had its own share of Jewish Communists "to provide fodder for the paranoid fantasies of German antisemites" without Russian Bolsheviks.[24]
During the 1920s, Hitler declared that the mission of the Nazi movement was to destroy "Jewish Bolshevism".[25] Hitler asserted that the "three vices" of "Jewish Marxism" were democracy, pacifism and internationalism,[26] and that the Jews were behind Bolshevism, communism and Marxism.[27]
In Nazi Germany, this concept of Jewish Bolshevism reflected a common perception that Communism was a Jewish-inspired and Jewish-led movement seeking world domination from its origin. The term was popularized in print in German journalist Dietrich Eckhart's 1924 pamphlet "Der Bolschewismus von Moses bis Lenin" ("Bolshevism from Moses to Lenin") which depicted Moses and Lenin as both being Communists and Jews. This was followed by Alfred Rosenberg's 1923 edition of the Protocols of the Elders of Zion and Hitler's Mein Kampf in 1925, which saw Bolshevism as "Jewry's twentieth century effort to take world dominion unto itself."
According to French spymaster and writer Henri Rollin, "Hitlerism" was based on "anti-Soviet counter-revolution" promoting the "myth of a mysterious Jewish-Masonic-Bolshevik plot", entailing that the First World War had been instigated by a vast Jewish-Masonic conspiracy to topple the Russian, German, and Austro-Hungarian Empires and implement Bolshevism by fomenting liberal ideas.[28][page needed]
A major source for propaganda about Jewish Bolshevism in the 1930s and early 1940s was the pro-Nazi and antisemitic international Welt-Dienst news agency founded in 1933 by Ulrich Fleischhauer.
Within the German Army, a tendency to see Soviet Communism as a Jewish conspiracy had grown since the First World War, something that became officialised under the Nazis. A 1932 pamphlet by Ewald Banse of the Government-financed German National Association for the Military Sciences described the Soviet leadership as mostly Jewish, dominating an apathetic and mindless Russian population.[29]

German propaganda antisemitic and anti-Soviet poster, written in Polish language. The text reads “Death! to Jewish-Bolshevik pestilence of murdering!"
Propaganda produced in 1935 by the psychological war laboratory of the German War Ministry described Soviet officials as "mostly filthy Jews" and called on Red Army soldiers to rise up and kill their "Jewish commissars". This material was not used at the time, but served as a basis for propaganda in the 1940s.[30]
Members of the SS were encouraged to fight against the "Jewish Bolshevik sub-humans". In the pamphlet The SS as an Anti-Bolshevist Fighting Organization, published in 1936, Reichsführer-SS Heinrich Himmler wrote:
We shall take care that never again in Germany, the heart of Europe, will the Jewish-Bolshevistic revolution of subhumans be able to be kindled either from within or through emissaries from without.[31]
In his speech to the Reichstag justifying Operation Barbarossa in 1941, Hitler said:
For more than two decades the Jewish Bolshevik regime in Moscow had tried to set fire not merely to Germany but to all of Europe…The Jewish Bolshevik rulers in Moscow have unswervingly undertaken to force their domination upon us and the other European nations and that is not merely spiritually, but also in terms of military power…Now the time has come to confront the plot of the Anglo-Saxon Jewish war-mongers and the equally Jewish rulers of the Bolshevik centre in Moscow![32]
Field-Marshal Wilhelm Keitel gave an order on 12 September 1941 which declared: "the struggle against Bolshevism demands ruthless and energetic, rigorous action above all against the Jews, the main carriers of Bolshevism.[33]
Historian Richard J. Evans wrote that Wehrmacht officers regarded the Russians as "sub-human", and were from the time of the invasion of Poland in 1939 telling their troops the war was caused by "Jewish vermin", explaining to the troops that the war against the Soviet Union was a war to wipe out what were variously described as "Jewish Bolshevik subhumans", the "Mongol hordes", the "Asiatic flood" and the "red beast", language clearly intended to produce war crimes by reducing the enemy to something less than human.[34]
Joseph Goebbels published an article in 1942 called "the so-called Russian soul" in which he claimed that Bolshevism was exploiting the Slavs and that the battle of the Soviet Union determined whether Europe would become under complete control by international Jewry.[35]
Nazi propaganda presented Barbarossa as an ideological-racial war between German National Socialism and "Judeo-Bolshevism", dehumanising the Soviet enemy as a force of Slavic Untermensch (sub-humans) and "Asiatic" savages engaging in "barbaric Asiatic fighting methods" commanded by evil Jewish commissars whom German troops were to grant no mercy.[36] The vast majority of the Wehrmacht officers and soldiers tended to regard the war in Nazi terms, seeing their Soviet opponents as sub-human.[37]
While National Socialism brought about a new version and formulation of European culture, Bolshevism is the declaration of war by Jewish-led international subhumans against culture itself. It is not only anti-bourgeois, it is anti-cultural. It means, in the final consequence, the absolute destruction of all economic, social, state, cultural, and civilizing advances made by western civilization for the benefit of a rootless and nomadic international clique of conspirators, who have found their representation in Jewry.
— Joseph Goebbels, Nazi Party Congress in Nuremberg, September 1935[38]

Outside Nazi Germany

Great Britain, 1920s

In the early 1920s, a leading British antisemite, Henry Hamilton Beamish, stated that Bolshevism was the same thing as Judaism.[39] In the same decade, future wartime Prime Minister Winston Churchill penned an editorial entitled "Zionism versus Bolshevism," which was published in the Illustrated Sunday Herald. In the article, which asserted that Zionism and Bolshevism were engaged in a "struggle for the soul of the Jewish people", he called on Jews to repudiate "the Bolshevik conspiracy" and make clear that "the Bolshevik movement is not a Jewish movement" but stated that:
[Bolshevism] among the Jews is nothing new. From the days of Spartacus-Weishaupt to those of Karl Marx, and down to Trotsky (Russia), Bela Kun(Hungary), Rosa Luxemburg (Germany), and Emma Goldman (United States), this world-wide conspiracy for the overthrow of civilisation and for the reconstitution of society on the basis of arrested development, of envious malevolence, and impossible equality, has been steadily growing.[40]
Author Gisela C. Lebzelter noted that Churchill's analysis failed to analyze the role that Russian oppression of Jews had played in their joining various revolutionary movements, but instead "to inherent inclinations rooted in Jewish character and religion."[41]

Works propagating the Jewish Bolshevism canard

The Jewish Bolshevism

The Jewish Bolshevism is a 31- or 32-page antisemitic pamphlet published in London in 1922 and 1923 by the Britons Publishing Society. It included a foreword by the German Nazi ideologue Alfred Rosenberg who promulgated the concept of "Jewish Bolshevism".
This relatively obscure publication embodies the Nazi doctrine that "Jewishness" and Bolshevism are the same; or that Bolshevism is Jewish, whether everything Jewish is included within Bolshevism. The methodology used consists of identifying Bolsheviks as Jews; by birth, or by name or by demographics.
According to Singerman, The Jewish Bolshevism, which he dubs as item "0121" in his Bibliography, is "Identical in content to item "0120", the pamphlet The Grave Diggers of Russia, which was published in 1921 in Germany, by Dr. E. Boepple. In 1922, historian Gisela C. Lebzelter wrote: "The Britons published a brochure entitled Jewish Bolshevism, which featured drawings of Russian leaders supplemented by brief comments on their Jewish descent and affiliation. This booklet, with the preface by Alfred Rosenberg, had previously been published in English by völkisch Deutscher Volksverlag."[42]

The Octopus

The Octopus is a 256-page book self-published in 1940 by Elizabeth Dilling under the pseudonym "Rev. Frank Woodruff Johnson". In it she describe her theories of Jewish Bolshevism.[43]

Behind Communism

Frank L. Britton, editor of The American Nationalist published a book, Behind Communism, in 1952 which disseminated the myth that Communism was a Jewish conspiracy originating in Palestine.[44]

Criticism of the Jewish Bolshevism canard

Researchers in the field, such as Polish philosopher Stanisław Krajewski[45] or André Gerrits,[46] denounce the concept of Jewish Bolshevism as a prejudice. Law professor Ilya Somin agrees, and compares Jewish involvement in other communist countries. "Overrepresentation of a group in a political movement does not prove either that the movement was "dominated" by that group or that it primarily serves that group’s interests. The idea that communist oppression was somehow Jewish in nature is belied by the record of communist regimes in countries like ChinaNorth Korea, and Cambodia, where the Jewish presence was and is minuscule."[47]

See also

  • Cultural Bolshevism
  • Cultural Marxism

    Jüdischer Bolschewismus

    Zur Navigation springenZur Suche springen

    Propagandaplakat der Weißen aus dem Jahr 1919: Leo Trotzki als roter Teufel auf der Kreml-Mauer; unten nehmen chinesische RotarmistenMassenerschießungen vor. Die Bildüberschrift lautet: „Friede und Freiheit im Sowjetland“.
    Jüdischer Bolschewismus oder Judäo-Bolschewismus ist ein zu antikommunistischer und antisemitischer Hetzegebrauchtes Schlagwort, das in Russland entstand und nach dem Ersten Weltkrieg auch im restlichen Europa und Nordamerika Verbreitung fand. Große Bekanntheit erlangte dieser Begriff vor allem durch Reden und Schriften in der Zeit des Nationalsozialismus – insbesondere von Adolf Hitler und Heinrich Himmler – sowie durch Befehle der Generalität der Wehrmacht zum „Unternehmen Barbarossa“.
    Ursprung im revolutionären Russland[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]                                Da es überproportional viele Kommunisten jüdischer Herkunft unter den Führern der Bolschewiki gab[1], wurden die Begriffe Jude und Bolschewik von zahlreichen Gegnern der Bolschewiki fast synonym gebraucht. Nach dem Juliaufstand 1917 veröffentlichte die Provisorische Regierung unter Alexander Fjodorowitsch Kerenskieine Liste mit Verhafteten, die großenteils deutsch oder jüdisch klingende Namen trugen: Dadurch sollte der Eindruck erweckt werden, die ganze Partei der Bolschewiki bestehe nur aus deutschen Juden. Es wurde auch gestreut, dass Wladimir Iljitsch Lenin selbst in Wahrheit ein Jude mit Namen Zederblum wäre. Diese Legende war weit verbreitet, auch wenn sie sich letztlich nicht durchsetzen konnte.[2] Nachdem die Bolschewiki in der Oktoberrevolution die Macht ergriffen hatten, wurde der Widerstand gegen sie zunehmend antisemitisch überformt. Dabei knüpften die Gegner an antijüdische Feindbilder der spätzaristischen Zeit an, wie sie in den Protokollen der Weisen von Zion ausgemalt wurden. In diesen Vorstellungen wurde eine kollektive Identität „der“ Juden konstruiert, in deren Interesse und von denen gesteuert die Bolschewiki handeln würden, um die christliche Zivilisation Russlands zu zerstören. Dabei würden sie sich eines Zangenangriffs bedienen, denn der westliche Kapitalismus, der dem sowjetischen Experiment in Wahrheit feindlich gegenüberstand, habe dasselbe Ziel und sei gleichfalls vom „Weltjudentum“ gesteuert.[3]
    Im Russischen Bürgerkrieg waren diese Ideen unter den Anhängern der Weißen weit verbreitet. Sie warfen den Juden vor, hinter den Sowjets zu stecken, die Ermordung der Zarenfamilie veranlasst zu haben und letztlich die Weltherrschaft anzustreben. Das war Motivation für zahlreiche Pogrome dieser Zeit, bei denen über 100.000 Juden ermordet wurden – wie der amerikanische Politologe Daniel Pipes schreibt, „wahrscheinlich die größte an Juden verübte Mordaktion vor dem Holocaustder Nazis“.[4] Als die unterlegenen Gegner der Bolschewiki nach West- und Mitteleuropa ins Exil gingen, brachten sie ihr Feindbild von den „jüdischen Bolschewiken“ und vom „Judäo-Bolschewismus“ mit.[5] Einer der wichtigsten Publizisten in diesem Prozess war der Baltendeutsche Alfred Rosenberg, der später als Chefideologe der NSDAP hervortrat.[4]

    Zwischenkriegszeit[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    Angelsächsische Länder[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    Die These, der Bolschewismus sei wesenhaft eine Erfindung oder ein Werkzeug der Juden, war zu Beginn der 1920er Jahre auch in Großbritannien und den Vereinigten Staaten verbreitet. Der amerikanische Botschafter in Russland David Rowland Francis meldete im Januar 1918 nach Washington, die meisten Führer der Bolschewiki seien Juden.[6] Auch der amerikanische Präsident Woodrow Wilson äußerte diesen Verdacht im Mai 1919 auf der Pariser Friedenskonferenz.[7]Antisemiten in den Vereinigten Staaten und Großbritannien griffen das Thema auf und verschafften ihm erhebliche Publizität. Die britische Verschwörungstheoretikerin Nesta Webster reihte in ihrem 1920 erschienenen Buch The French Terror and Russian Bolshevism erstmals die angeblich jüdischen Bolschewiki in die Riege atheistischer Verschwörer von den Freimaurern über die Illuminaten bis zu den Jakobinern ein, denen sie bis dahin die Schuld an der Französischen Revolutiongegeben hatte; in späteren Büchern baute sie ihre Theorie einer jüdischen Weltverschwörung noch aus, wobei sie betonte, dass sie sich dabei nicht auf die Protokolle der Weisen von Zion stützte, sondern auf die Erkenntnis, dass Judentum und Kommunismus ein und dasselbe seien.[8] Da die Protokolle erstmals bereits 1902 erschienen waren, kam der Bolschewismus in der dort imaginierten Liste jüdischer Verbrechen nicht vor. 1922 veröffentlichte der Verlag der Britons, einer antisemitischen Gruppierung in Großbritannien, die Schrift The Jewish Bolshevism, die die jüdische Abkunft beziehungsweise die jüdischen Beziehungen der führenden Politiker der Sowjetunion nachzuweisen suchte. Das Vorwort stammte von Alfred Rosenberg.[9] Ihr Vorsitzender Henry Hamilton Beamish erklärte bündig, Bolschewismus und Judaismus seien identisch.[10]
    Der amerikanische Autounternehmer Henry Ford verbreitete in seiner 1920 bis 1924 erschienenen Artikelserie The International Jew die Verschwörungstheorien der Protokolle der Weisen von Zion, auf die er sich explizit berief. Außerdem behauptete er, der russische Bolschewismus und seine Ableger in den amerikanischen Gewerkschaften seien in ihrem Wesenskern jüdisch. Er spekulierte zum Beispiel über die Ähnlichkeit zwischen dem Davidstern und dem roten Stern der Sowjets oder versuchte nachzuweisen, in der russischen Revolution sei das jüdische Kapital von der Enteignung ausgenommen worden.[11] Sowohl Heinrich Himmler als auch Baldur von Schirach bezeugten, die Schrift habe großen Einfluss auf sie ausgeübt.
    Auch Winston Churchill glaubte vorübergehend an die These vom jüdischen Bolschewismus. Er schrieb in einem Zeitungsartikel Februar 1920:
    „Seit den Tagen von Spartacus [dem Ordensnamen von Adam Weishaupt] über die von Karl Marx und bis zu Trotzki (Russland), Béla Kun (Ungarn), Rosa Luxemburg (Deutschland) und Emma Goldman (Vereinigte Staaten) wuchs diese weltweite Verschwörung für den Umsturz der Zivilisation, für die Wieder-Etablierung einer Gesellschaft auf der Grundlage gebremster Entwicklung, missgünstigen Übelwollens und unmöglicher Gleichheit kontinuierlich. […] Sie war der Ursprung jeder subversiven Bewegung im 19. Jahrhundert; und nun hat diese Gruppe außergewöhnlicher Persönlichkeiten das russische Volk bei den Haaren gepackt und ist praktisch der unangefochtene Herr dieses Riesenreiches geworden.“[12]

    Frankreich, Italien und Spanien[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    Im spanischen Franquismus spielte der jüdische Bolschewismus wegen der geringen jüdischen Bevölkerung keine Rolle, sondern wurde in der weitverbreiteten Vorstellung von einer judäofreimaurerischen Verschwörung an die Freimaurerei gekoppelt. In Italien wurde die Präsenz von Juden im russischen Bolschewismus vor allem in La Civiltà Cattolica thematisiert, während sie in Frankreich ein Thema der gesamten rechten Presse war und am auffälligsten in den Äußerungen von Charles Maurras Gestalt annahm, der das „schreckliche Ungeziefer der Ostjuden“ in einigen Pariser Arrondissements meinte ausmachen zu können und in der Zeitung der Action française 1920 schrieb, dass sie „in Erwartung der Revolution Läuse, die Pest, den Typhus“ mitbrächten.[13]

    Weimarer Republik[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    Den nachhaltigsten Erfolg hatte der Mythos vom Judäo-Bolschewismus in Deutschland. In der Weimarer Republik traten alle Parteien mit Ausnahme der Kommunistenantibolschewistisch auf. In rechtsnationalen Kreisen wie beispielsweise der völkischen Bewegung[14] wurde das Engagement von Juden in linken Parteien und Organisationen herausgestellt. Diese Kreise verunglimpften die Republik insgesamt als „Judenrepublik“.
    Auch mit Blick auf ÖsterreichUngarn und vor allem die Sowjetunion stellte man in diesen Kreisen das Wirken von Juden in kommunistischen Parteien heraus: Führende Bolschewiki wie Leo Trotzki (eigentlich Lew Dawidowitsch Bronstein), Karl Radek und Grigori Sinowjew waren jüdischer Herkunft, ebenso der ungarische Revolutionär Béla Kun. Das Judentum wurde dabei als Rasse angesehen, über die jeweilige Staatsangehörigkeit oder den unter den Kommunisten verbreiteten Atheismus sah man dabei konsequent hinweg.
    Der Verdacht, dass der Bolschewismus jüdischen Ursprungs sei, wurde in ganz Westeuropa und in den Vereinigten Staaten nach dem Ersten Weltkrieg zu einem „Gemeinplatz der konservativen Kultur“ und zu einem festen Topos liberaler und nationalistischer Eliten.[15] Antikommunistische und traditionelle antislawischeRessentiments vermischten sich so mit überkommenen antisemitischen Vorurteilen:
    „Immer wieder wurde den Juden ein Strick daraus gedreht, dass sie angeblich zu den Wortführern des sozialen und politischen Radikalismus gehörten und in ihrer nationalen Loyalität schwankten.[16]

    Nationalsozialismus[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    Schrifttum vor 1933[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    Adolf Hitler vertrat seit dem Beginn seiner politischen Tätigkeit klare antisemitische Positionen. Ab wann er seinen Judenhass mit seinem gleichfalls früh nachweisbaren Antibolschewismus verknüpfte, ist in der Forschung umstritten. Frühestes Zeugnis ist die 1923 entstandene Schrift des Chefredakteurs des Völkischen Beobachters Dietrich Eckart Der Bolschewismus von Moses bis Lenin. Zwiegespräche zwischen Adolf Hitler und mir. Darin werden Hitler Verschwörungstheorien in den Mund gelegt, wonach sich die verderbliche Spur des mit dem Judentum identifizierten Bolschewismus seit mehreren Tausend Jahren durch die Geschichte ziehe. Daher heiße die Parole: „Kampf dem Marxismus sowie dem geistigen Träger dieser Weltpest und Seuche, dem Juden!“[17] Ob damit Hitlers originäre Ansichten wiedergegeben werden oder es sich um ein Phantasieprodukt Eckarts handelt, ist in der Forschung umstritten.[18] Bis zum Erscheinen des zweiten Bandes von Mein Kampf, in dem Hitler seine Ideologie erstmals voll entfaltete, im Dezember 1926, waren in der NSDAP auch sowjetfreundliche und sozialistische Standpunkte zugelassen. Namentlich die Brüder Otto und Gregor Strasser sowie Joseph Goebbels rieten dazu, mit der Sowjetunion eine gemeinsame Front gegen die Westmächte zu bilden.[19]
    In Mein Kampf verband Hitler dagegen Judenhass und Feindschaft gegen die Sowjetunion: „Im russischen Bolschewismus haben wir den im zwanzigsten Jahrhundert unternommenen Versuch des Judentums zu erblicken, sich die Weltherrschaft anzueignen“, wobei es sich der unterschiedlichsten Mittel bediene: vom Dolchstoß in den Rücken des deutschen Heeres über freie Presse und Finanzkapitalismus, bis hin zur Förderung der Prostitution und der Syphilis. Die Gefahr sei wahrhaft apokalyptisch:
    „Siegt der Jude mit Hilfe seines marxistischen Glaubensbekenntnisses über die Völker dieser Welt, dann wird seine Krone der Totentanz der Menschheit sein, dann wird dieser Planet wie einst vor Jahrmillionen menschenleer durch den Äther ziehen.“
    Als Ziele des Nationalsozialismus nannte Hitler zum einen, diese jüdische Weltverschwörung zu stoppen, zum anderen für das deutsche Volk Lebensraum im Osten zu erobern. Im Ideologem des jüdischen Bolschewismus konnte er diese beiden Ziele verbinden:
    „Wenn wir aber heute in Europa von neuem Grund und Boden reden, können wir in erster Linie nur an Rußland und die ihm untertanen Randstaaten denken. Das Schicksal selbst scheint uns hier einen Fingerzeig geben zu wollen. Indem es Rußland dem Bolschewismus überantwortete, raubte es dem russischen Volk jene Intelligenz, die bisher dessen staatlichen Bestand herbeiführte und garantierte.[20]
    Ähnlich argumentierte Alfred Rosenberg in seinem 1930 erschienenen Buch Der Mythus des 20. Jahrhunderts: Ziel sei es, dass Russland wieder „arisch“ dominiert werde. Alle großen Dinge in der russischen Geschichte seien von Deutschen oder Menschen deutschen Blutes vollbracht worden, doch in der Revolution von 1917 sei dieses Element unterlegen:
    „Das nordisch-russische Blut gab den Kampf auf, das ostisch-mongolische schlug mächtig empor, berief Chinesen und Wüstenvölker; Juden, Armenierdrängten sich an die Führung und der Kalmücko-Tatare Lenin wurde Herr. Die Dämonie dieses Blutes richtete sich instinktiv gegen alles, was noch äußerlich als aufrecht wirkte, männlich nordisch aussah, gleichsam lebendiger Vorwurf war gegen einen Menschen, den Lothrop Stoddard als „Untermenschen“ bezeichnete.[21]

    Deutsches Reich nach 1933[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    In ähnlicher Weise bezeichnete der Reichsführer SS Heinrich Himmler in einer Rede vor dem Reichsbauerntag 1935 den Bolschewismus als den „von Juden organisierten und angeführten Kampf des Untermenschen“.[22] Die Schutzstaffel nannte er ein Jahr später eine „antibolschewistische Kampforganisation“.[23] Auch in einigen nationalsozialistischen Propagandafilmen wurde das Thema des jüdischen Bolschewismus entfaltet. Im Kompilationsfilm Der ewige Jude aus dem Jahr 1940 wird das Thema einer vermeintlichen jüdischen Weltverschwörung umfassend dargestellt, von den „jüdischen Plutokraten der Wall Street“ und dem jüdischen Marxismus über die „Judenrepublik“ von Weimar bis zu den angeblich jüdischen Kommissaren in der sowjetischen Staatspolizei. Blieb dieser Zusammenhang angesichts des Freundschaftsvertrags mit der Sowjetunion noch ein Randthema, so rückte er im antisowjetischen Propagandafilm G.P.U. aus dem Jahr 1942 deutlich in den Vordergrund: Hier wurden die Schergen des sowjetischen Geheimdienstes durchweg mit Schauspielern besetzt, deren Aussehen dem von den Nationalsozialisten gezeichneten physischen Bild „des Juden“ entsprach.[24]
    Einen Höhepunkt der Propaganda gegen den jüdischen Bolschewismus stellte der Nürnberger Reichsparteitag von 1936 dar, bei dem die Komintern als „Zentralagentur des Weltbolschewismus“ die Projektionsfläche bildete. Die Redner – neben Hitler und Rosenberg auch Rudolf Heß und Joseph Goebbels – behaupteten, 98 Prozent der politischen und wirtschaftlichen Leitungskader in der Sowjetunion seien Juden. „Nicht die Diktatur des Proletariats besteht heute in der Sowjetunion, sondern Diktatur des Judentums über die gesamte Bevölkerung.“[25] Der Historiker Arno J. Mayer schätzt dagegen, dass Juden Mitte der 1930er Jahre in der sowjetischen Bürokratie und im Parteiapparat der KPdSU leicht überproportioniert waren, in der Roten Armee waren vier Prozent der Offiziere und acht Prozent der Politkommissare jüdischer Herkunft.[26]

    Vernichtungskrieg[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    Deutsch-Sowjetischer Krieg[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    Am 30. März 1941 erläuterte Hitler vor Generälen der Wehrmacht, der bevorstehende Krieg gegen die Sowjetunion werde ein Vernichtungskrieg. Den Bolschewismus bezeichnete er als „asoziales Verbrechertum“ und eine „ungeheure Gefahr für die Zukunft“. Ziel des Krieges sei die „Vernichtung der bolschewistischen Kommissareund der kommunistischen Intelligenz“.[27] Das konnte als Anweisung zum Völkermord an den Juden verstanden werden, denn, wie der Berliner Historiker Wolfgang Wippermann zeigt, sowohl Kommissar als auch Intelligenz waren im verschwörungsideologischen Diskurs der Nationalsozialisten als „jüdisch“ konnotiert:[28] Bereits am 3. März 1941 hatte Hitler gegenüber General Alfred Jodl erklärt: „Die jüdisch-bolschewistische Intelligenz als bisheriger Unterdrücker muss beseitigt werden.“[29]

    Durch deutsche Besatzer ermordete Familie, 5. Juli 1941 in Slorow, Ukraine
    Die Ermordung der „jüdisch-bolschewistischen Intelligenzschicht“ war der ausdrückliche Auftrag der Einsatzgruppen der Sicherheitspolizei und des SD, die im Mai 1941 aufgestellt worden waren.[30] Nachdem ihr Auftrag im Spätsommer 1941 auf alle Juden ausgedehnt worden war, ermordeten sie im rückwärtigen Heeresgebiet über 500.000 Männer, Frauen und Kinder. Parallel ermordeten Rumänen in Jassy (Provinz Moldau) und entlang der rumänisch-sowjetischen Front massenhaft Juden als angeblich „Fünfte Kolonne“ der Roten Armee. Baltische und ukrainische Freischärlergruppen ermordeten nach dem Einmarsch der Wehrmacht 1941 in KaunasWilnaRiga und Lemberg die dort festgehaltenen Juden unter den Augen und mit Billigung der Deutschen. Sie wollten sich an den Juden rächen, weil sie sie für die Profiteure und Hauptträger der Sowjetisierung dieser Gebiete hielten, die nach dem deutsch-sowjetischen-Nichtangriffspakt 1939 von der Sowjetunion annektiert worden waren. Tatsächlich hatten viele Juden den Einmarsch der Roten Armee in Ostpolen zunächst begrüßt. Unter dem mit der Sowjetisierung der annektierten Gebiete verbundenen Terror litten sie dann aber genauso wie die Volksgruppen der Polen und Ukrainer: 30 Prozent der 1940 aus Ostpolen deportierten Personen waren Juden. Einige Juden versuchten daher sogar, aus dem sowjetischen Herrschaftsbereich in das deutsch besetzte Generalgouvernement zu fliehen.[31]

    „Unternehmen Barbarossa“[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    Das Verständnis des Unternehmens Barbarossa als Vernichtungskrieg gegen den jüdischen Bolschewismus einte die nationalsozialistische Führung und die Generalität der Wehrmacht. In den verbrecherischen Befehlen der Wehrmachtführung ist es wiederholt nachweisbar: Im Kriegsgerichtsbarkeitserlass vom 13. Mai 1941 wurden Gewalttaten gegen Zivilpersonen im Kriegsgebiet weitgehend straflos gestellt und als Begründung auf die Rachegedanken und Leiderfahrungen verwiesen, die dem deutschen Volk durch „bolschewistischen Einfluss“ zugefügt worden seien; ausdrücklich wurden die Soldaten der Wehrmacht vor Elementen aus der Zivilbevölkerung gewarnt, den „Trägern der jüdisch-bolschewistischen Weltanschauung“.[32] Der Kommissarbefehl vom 6. Juni 1941 erlaubte der Truppe, Politkommissare der Roten Armee sofort zu erschießen, und verwies auf die „Richtlinien über das Verhalten der Truppe in Rußland“, nach der außer den Kommissaren auch alle Juden und die „asiatischen Soldaten“ der Roten Armee zu erschießen seien.[33] Die Generäle der Wehrmacht Wilhelm KeitelErich HoepnerWalter von Reichenau und Erich von Manstein waren die eifrigsten Befürworter des Kampfes gegen „moskowitisch-asiatische Überschwemmung“ und den „jüdischen Bolschewismus“ (so Höpner am 4. Mai 1941).[34] Reichenau verlangte von seinen Soldaten in einem berühmt gewordenen Befehl vom 10. Oktober 1941: „die völlige Vernichtung der bolschewistischen Irrlehre, des Sowjet-Staates und seiner Wehrmacht“ sowie „die erbarmungslose Ausrottung artfremder Heimtücke und Grausamkeit und damit die Sicherung des Lebens der deutschen Wehrmacht in Rußland“. Dies sei der einzige Weg, „das deutsche Volk von der asiatisch-jüdischen Gefahr ein für allemal zu befreien“.[35]
    Die gesamte nationalsozialistische Volkstumspolitik war auf die Errichtung des „Großgermanischen Reichs deutscher Nation“ eingestellt. Nach der Niederlage in der Schlacht von Stalingrad trat jedoch nach den Sprachregelungen von Joseph Goebbels propagandistisch gesteigert eine antibolschewistische Kreuzzugsrhetorik in den Vordergrund. Slawen – wegen ihres Arbeitseinsatzes als Fremdarbeiter/Ostarbeiter für die nationalsozialistische Kriegswirtschaft gebraucht – sollten dabei öffentlich nicht mehr verunglimpft werden, wohingegen bei ihnen mehr als im übrigen Europa in der antibolschewistischen Propaganda weiter vor allem auf antisemitische Affekte zu setzen war. Auch über ihre geplante Umsiedlung, damit im Osten Raum für das deutsche Volk geschaffen würde, sollte geschwiegen werden.[36] Hitlers rhetorische Ausfälle richteten sich ab 1943 zunehmend gegen das „Weltjudentum“, dessen Zentralen er in New York und Moskau, aber auch in London wähnte. Noch 1945 bezichtigte Hitler die Westmächte, ihm beim Kampf gegen den „jüdischen Bolschewismus“ nicht den Rücken freigehalten und in einen Zweifrontenkrieg verstrickt zu haben. Während er die Soldaten noch am 13. April 1945 zum Aushalten gegenüber „dem jüdisch-bolschewistischen Todfeind“ aufforderte, betonte er jedoch gleichzeitig, dass es ihm immer um „die Sicherung des für die Zukunft unseres Volkes unentbehrlichen Lebensraumes im Osten“ gegangen sei.
    Welche Rolle das Ideologem des Judäo-Bolschewismus im Vernichtungskrieg konkret spielte, wird unter Historikern heute unterschiedlich gewichtet. Arno J. Mayer stellte 1989 die These auf: „‚Unternehmen Barbarossa‘ war von Anfang an nicht nur als Blitzkrieg zur Zerschlagung der Roten Armee und zur Eroberung von Lebensraum im Osten gedacht und geplant, sondern auch als Kreuzzug zur Ausmerzung des 'jüdischen Bolschewismus'“.[37] Rolf-Dieter Müller meint in seiner Gesamtdarstellung des Zweiten Weltkriegs hingegen, dass der Krieg gegen die Sowjetunion anfangs ein rein imperialistischer Krieg gewesen sei, dessen eigentliches Ziel die Eroberung von Lebensraum gewesen sei. Der Antikommunismus habe nur als zusätzliches Motivationsmoment und als Propaganda für die gleichfalls antikommunistisch eingestellten Staaten Westeuropas eine Rolle gespielt.[38]

    Gegenwart[Bearbeiten | Quelltext bearbeiten]

    Die Frage, wie „jüdisch“ der Bolschewismus gewesen sei, wird seit den 1980er Jahren wieder diskutiert. Nach 1986 formulierte der Berliner Historiker Ernst Nolte in mehreren Veröffentlichungen seine Thesen, die den Historikerstreit ausgelöst hatten, aus und spitzte sie zu: Tatsächlich seien „auffallend viele Juden, die sich indessen meist nicht mehr als Juden betrachteten, an der russischen Revolution beteiligt“ gewesen. Die Massenverbrechen, die in dieser Revolution und in der aus ihr hervorgegangenen Sowjetunion verübt wurden, seien für Hitler und die Nationalsozialisten „Schreckbild und Vorbild“ gewesen (wobei Nolte darauf hinweist, dass ein Schreckbild im Unterschied zu einem Schreckgespenst einen realen Kern habe).[39] Wenn Hitler also mit dem Holocaust nur auf die wahrgenommene jüdisch-bolschewistische Bedrohung reagiert habe, sei ihm „insoweit ein gewisses historisches Recht zuzuschreiben, als er sich dem umfassenden Anspruch der Sowjetunion mit großer, wenn auch vermutlich weit überschießender Energie widersetzte“.[40] Diese Thesen wurden in der Geschichtswissenschaft weitgehend zurückgewiesen,.[41]die Historikerin Agnieszka Pufelska sieht in dieser Unterstellung einer jüdischen Mitverantwortung am Holocaust eine „antisemitische Entsorgung der deutschen Vergangenheit durch die Täter-Opfer-Umkehr“.[42]
    Der Bielefelder Historiker und Bibliothekar Johannes Rogalla von Bieberstein untersuchte „Mythos und Realität“ des jüdischen Bolschewismus in einem Buch, das 2002 in der rechten Edition Antaios erschien. Er kommt zu dem Befund, dass sich unter den frühen Bolschewiki in Russland und den Trägern der ungarischen Räterepublik von 1918 überproportional viele Juden befanden. Dies lasse sich unter anderem mit dem sozialistischen Versprechen erklären, die gesellschaftlichen Unterschiede abzuschaffen, und damit auch die zwischen den Religionen, aufgrund derer die Juden in diesen Ländern massiv diskriminiert wurden; zudem sei der jüdische Messianismus leicht anschlussfähig an die kommunistischen Versprechen einer Erlösung durch Weltrevolution. Aus diesem Grunde habe es bis in die 1920er Jahre hinein eine „jüdische Romanze mit dem Kommunismus“ gegeben, die „die materielle Voraussetzung für pauschale Diffamierungen und Verschwörungstheorien“ gebildet habe.[43] Der CDU-Bundestagsabgeordnete Martin Hohmann nahm diese Argumentation 2003 in einer Rede zum Tag der Deutschen Einheit auf: Aufgrund ihres Engagements in der Führung der Bolschewiki und bei „Tscheka-Erschießungskommandos“ könne man die Juden „mit einiger Berechtigung als 'Tätervolk' bezeichnen“, ein Begriff, den er im weiteren Verlauf der Rede aber sowohl für die Juden als auch für die Deutschen zurückwies: Das wahre Tätervolk des 20. Jahrhunderts seien die „Gottlosen mit ihren gottlosen Ideologien“ gewesen.[44] Diese Rede löste einen Skandal aus. Hohmann wurde vorgeworfen, er argumentiere antisemitisch und ziele darauf ab, Deutschland von der Verantwortung für seine nationalsozialistische Vergangenheit zu entlasten. Im November 2003 wurde Hohmann aus der CDU/CSU-Bundestagsfraktion ausgeschlossen, im Juli 2004 auch aus der CDU.
    In den ehemaligen Ostblockstaaten taucht die These von den angeblich jüdischen Wurzeln des Kommunismus seit 1990 wieder auf. Rechte Publizisten setzen sie ein, um postkommunistische Regierungen zu delegitimieren, denen sie unterstellen, sie wären in Wahrheit immer noch Kommunisten, also Juden, und würden mithin nicht im nationalen Interesse handeln. Der Antisemitismus wird in dieser Argumentation zu einer patriotischen Widerstandspflicht.[45

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen